VO

Doelgroep
De titel van de blog geeft het al aan, we willen proberen om de hele doorgaande leerlijn te verbinden van leerlingen van 4 tot 20 jaar. We hopen dus dat de big-ideas en de didactische concepten voor docenten en ouders uit die hele leerlijn interessant zijn. Tegelijkertijd posten we ook concrete ideëen die wat specifieker voor een bepaalde leeftijd geschikt zijn. En we realiseren ons dat verschillende doelgroepen docenten ook verschillende interesses hebben.

Daarom deze startpagina, bedoeld voor docenten en ouders uit het voortgezet onderwijs.

Daar waar dat van toepassing is hebben we een onderscheid gemaakt tussen de onderbouw en de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Links naar post in deze categorieën vindt u hier:
Domeinen
Bij de labeling van onze posts proberen we een indeling aan te houden die gebruikelijk is in het VO.

We zullen hier een indeling opbouwen die aansluit bij de indeling van de methodes:
  • Rekenen en algebra
    • negatieve getallen
    • breuken
    • complexe getallen
    • procenten
    • machten, wortels en wetenschappelijke notatie
    • logaritme
    • 'rekenen met letters'
    • merkwaardig product
    • ontbinden in factoren
  • Verbanden
    • formules
    • grafieken
    • lineair verband
    • kwadratisch verband
    • exponentieel verband
    • vergelijkingen oplossen
    • differentiëren en integreren
    • vermenigvuldigen en verschuiven
  • Meetkunde en meten
    • soorten figuren
    • hoeken
    • symmetrie en spiegelen
    • oppervlakte en inhoud
    • driehoeken: hoogtelijn, zwaartelijn, enz.
    • cirkels: diameter, straal, koorde, enz.
    • constructie: middelloodlijn, bissectrice, enz.
    • stelling van Pythagors
    • bewijzen
    • goniometrie: sinus, cosinus en tangens
    • ruimtemeetkunde
  • Discrete wiskunde
    • Recursieve formules
    • rekenkundige en meetkundige rijen
    • binomium van Newton
    • inductie
  • Statistiek en kansrekening
    • centrummaten
    • absoluut versus relatief
    • tellen / combinatoriek
    • grafische weergave van gegevens 
    • kansen
    • normale verdeling
    • toetsen van hypothesen
  • Grafen en matrices
  • Lineair programmeren
Big ideas
In ons werk gebruiken we wel de term 'big ideas' om wiskundige concepten aan te duiden die domeinen verbinden. Big ideas die onder andere aan de orde komen zijn:
  • positiestelsel
  • eenheid
  • inverse bewerkingen
  • absoluut - relatief
  • ..
(Vak) didactische concepten
De (vak)didactische concepten in de lijst hieronder verwoorden in zekere zin onze didactische focus. Deze concepten verbinden ook de verschillende doelgroepen waarvoor we in deze blog schrijven en overspannen het meest de hele doorlopende leerlijn.
Links
Op de pagina met links hebben we alle referenties en internetverwijzingen uit de verschillende posts op een rijtje gezet.
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...