Wie zijn wij?

We, dat zijn Irene van Stiphout en Geeke Bruin-Muurling, leerden elkaar kennen als wiskundedocent aan het Merewade College in Gorinchem. Daarna werkten we samen bij de Eindhoven School of Education waar we allebei promoveerden.

We hebben een gezamenlijke passie voor het onderwijs en in het bijzonder voor het reken- en wiskundeonderwijs van de basisschool tot en met het hoger onderwijs. In onze onderzoeken kwamen we in de de (internationale) wetenschappelijke literatuur veel inspirerende ideeën tegen die hun weg niet lijken te vinden naar de praktijk. Voor ons reden genoeg om te starten met dit blog over de didactiek van rekenen en wiskunde in de breedste zin van het woord.

In onze onderzoeken zijn we op zoek gegaan naar dieper liggende oorzaken van problemen in het reken- en wiskundeonderwijs. Uit de onderzoeken kwamen veel aanknopingspunten om met soms kleine aanpassingen veel verschil te maken. Daarnaast heeft het doen van onderzoek ons geleerd om dit soort problemen buiten de door ons onderzochte domeinen te herkennen.

Irene van Stiphout promoveerde op 14 december 2011 aan de TU Eindhoven. Na haar studie wiskunde aan de universiteit van Nijmegen heeft ze kort gewerkt in de pensioenwereld. Na anderhalf jaar koos ze voor het onderwijs, waar ze zeven jaar heeft gewerkt, waaronder 5 jaar op het Merewade College in Gorinchem. In 2007 is ze gestart met haar promotieonderzoek bij Fontys Hogescholen en Eindhoven School of Education.

Geeke Bruin-Muurling studeerde technische wiskunde aan de TU Delft. Na haar afstuderen werkte ze als cryptograaf bij SafeNet, waar ze onderzoek deed naar efficiente rekenalgoritmen in hardware. In 2003 stapte ze over naar het onderwijs en werkte als docent wiskunde bij het Merewade College in Gorinchem waarvoor zij haar eerstegraads bevoegdheid haalde. Daarnaast werkte ze mee aan Rekentijger van uitgeverij Zwijsen. In 2006 starte ze haar promotietraject bij Fontys Hogescholen in samenwerking met de Eindhoven School of Education. Op 21 december 2010 promoveerde ze aan de TU Eindhoven met het proefschrift: The development of proficiency in the fraction domain. Daarna verving ze drie maanden een collega op Gymnasium Bernrode om tussen het doen van onderzoek feeling met de praktijk te houden. Op dit moment werkt ze bij de Eindhoven School of Education als coördinator van de master (lerarenopleiding) en voert ze onderzoek uit in het kader van NWO-PROO, een vervolg op haar promotieonderzoek gericht op het breukenonderwijs op de basisschool.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...